Skyens største sandkasse

– samarbejde og 21st century skills i minecraft

Projektbeskrivelse

Vi skriver efteråret 2013 og minecraft er noget (næsten) alle i alderen 6-15 spiller. Projektet gik ud på at undersøge hvordan man kunne bruge minecraft som et pædagogisk værktøj til både at nedbryde “muren” mellem den digitale og analoge i en undervisningskontekst, men også tage det skridtet videre og se på om det var muligt at nedbryde landegrænser. Projektet ville kigge på hvordan man kunne danne lærings og praksisfællesskaber i minecraft selvom lærer og elev sad på hvertsit kontinet og ikke havde andre kommunikationsmuligheder end inde i spillet.

 

Projekt detaljer:

Hvor – Aarhus Universitet
Fag – Læringsteori og teknologier
Karakter – 12

Med undertegnede placeret i DK, en gruppe special elever på en erhversskole i Finland og en 4 klasse i Australien, blev muligheder og begrænsninger undersøgt med minecraft. Eleverne i Finland, brugte minecraft til at lære samarbejde og sociale stukturer, ved at opbygge en kopi af campus, hvor de hver især havde forskellige roller. I Australien, blev muren med analog og digital matematik brudt ned, når størrelseforhold, skulle konventeres fra den virkelig verden og ind i minecraft.

Tiny URL for this post: